De senaste tio åren har jag jobbat med B2B-försäljning, digital marknadsföring och kommunikation från första touch point till långvarig kund. Min erfarenhet av att ha jobbat med alla delar av kunderna ger mig möjligheten att överblicka affären snabbt och koppla samman hela kedjan till ett väloljat maskineri.
Mitt CV
Arbetar framförallt med B2B-företag i små och större projekt. Tjänstepaletten sträcker sig från copywriting och redaktionellt skrivande till dataanalys, CRM-uppsättningar och strategiutveckling.
Uppdrag i urval nedan.
Projektledare & medieanalytiker – Medieakademin
Ansvarig projektledare för Maktbarometern: Ekonomi och Maktbarometern: Företag. Planerade arbete med analytiker, PR och koordinerade med kund.
Marknadsföringsstrateg – Connect Väst
Planerade och utförde workshop om marknadsföringsstrategi för Connect Västs acceleratorprogram Språngb¨radan.
Försäljningschef på digitalbyrån Republiken med 20 konsulter och en ambition att växa med 350% på sex år. Ansvarade för byråns säljprocess inklusive implementation av ny säljstruktur och utveckling av nytt säljmaterial.
Ansvarade strategiskt och operativt ansvarig för säljresan från första prospektering till stängd affär och överlämning till projektgrupp.
Implementerade en utfallsbaserad säljprocess som resulterade i förbättrad prognostisering, högre win rate och förenklad onboarding av framtida säljresurser.
Ägde och ledde utvecklingen av säljmaterial.
Startade och ledde övergången från grundarledd till medarbetarledd försäljning.
Kompetenser
Marknadsföringsstrategi
Projektledning
B2B-försäljning
Innehållsproduktion
Digital AdOps
Målstyrning
Utbildning & kurser
Kandidat i Journalistik, Göteborgs Uniersitet
Ekonomisk historia, Göteborgs Universitet
Applied Scrum for Agile Project Management, EdX
Hubspot Sales & Service Hub Certificate
Språk
Svenska (modersmål)
Norska (modersmål)
Engelska (flytande)
Danska (grundläggande)
Kundansvarig på B2B SaaS-bolaget CarbonCloud, för SME och enterprisekunder i Europa och USA. Kunderna inkluderade bland annat Dole och Menigo – Sveriges näst största foodserviceaktör.
Kontohantering och utveckling genom kundlivscykeln.
Användaronboarding och rådgivning kring LCA-arkitektur i mjukvaran.
Stakeholderhantering och expansion genom partnerskapsutveckling och representation på kundevent.
Utveckling av kommunikationsstandarder och arbetsflöden för kringtjänster.
Ägare av digitala kanaler och betald annonsering i alla medier, tillika superadmin i Hubspot CRM.
Kampanjoptimering, omsättningsattribution och löpande rapportering till ledningsgrupp.
Genomförde SEO-analys, presenterade insikter för teamet och paketerade rekommendationer för innehållsproducenter.
Strategiutveckling tillsammans med övriga i marknadsteamet och implementerade demand generation som marknadsföringsramverk.
Projektledning och optimering av CRM, inklusive rekonfiguration enligt säljstrategi och ökad automation av arbetsflöden.
Övriga projekt:
Genomförde konkurrentanalys inklusive research, produktion av battlecards och intern presentation.
Scopade och utförde buyer persona-projekt, inklusive sammanställning och paketering av intern kunskap, grafisk visualisering och presentation för kommersiella teamet.
Initierade och genomförde utveckling av feature prototyp. Arbetet inkluderade mappning av användarresa och arbetsflöde, samt no-code automation, testning och insamling av användarfeedback.
Analyserade klimatkompensationsmarknaden. Arbetet resulterade i rekommendation av partner, engagemangsscope och policystatement för intern och extern kommunikation.
Projektledde förstudie av prospekteringsautomation från leverantörsutvärdering och inköp till resultatuppföljning och ROI-analys till ledningsgruppen.
Affärsutvecklare, projektledare och digital marknadsförare på den PPP-ägda, digitala mediebyrån Trickle. Uppdrag i urval nedan
Affärsutvecklare – Trickle
Ansvarade för prospektering, kundanskaffning, pitcher, konceptutveckling och projektledning för nya och befintliga kunder. Projekten innefattade allt från mindre pilotprojekt till digitala utvecklingsprojekt för enterprisekunder.
Etablera försäljningsstrategi i samarbete med vd, baserat på resurs- och marknadsanalys.
Nykundsanskaffning genom utgående försäljning och samarbete med systerbyråer.
Konceptutveckling, anpassning av säljmaterial för skräddarsydda pitcher, stakeholder management och förhandlingar med inköpare.
Projektbudgetering, resursallokering och ledning av projektteam.
Mersäljsidentifiering mot enterprisekunder.
Kundansvarig & projektledare – Norion bank
Designade och startade always-on-leverans för konverteringsinriktad B2B-marketing. Leverans innefattade utbildning av personal, implementation av best practices och uppsättning av målramverk för kundorganisationen.
Kundansvarig & projektledare – Gomero Group
Pitchade och projektledde pilotprojekt inom IR-kommunikation för Spotlight-noterad leverantör till elbranschen. Satte projektmål, satte budget och projektplan samt ledde marknadsföringsspecialist i arbetet.
Projektledare & social media-specialist – Volvo Penta Industrial
Ansvarade för anpassning av övergripande kommunikationsstrategi till sociala kanaler. Hanterade organiska och betalda publiceringar. Designade och genomförde digitalt utvecklingsprojekt inom lead generation. Skapade och koordinerade styrgrupp på kundsidan, kravställde mot kreativt team och integrerad martechplattformar för lead nurturing. Projektet avrapporterades till tre funktioner hos kund med rekommendationer på framtida insatser.
Bevakade startups, innovation och riskkapitalsektorn i Sverige, såväl som globala enhörningsbolag. Rollen innefattade dagliga interaktioner med företagsledare och investerare, vilket gjorde nätverkande till en avgörande egenskap. Arbetet krävde också fördjupad branschanalys och trendbevakning inom sektorer som fintech, automotive och B2B SaaS.
Dagligt nätverkande och interaktion med företagsledare och investerare.
Trendresearch och djupdykningar i branscher som fintech, mobilitet, IoT och B2B SaaS.
Produktion av årlig riskkapitalrapport, från research och datahantering till publicering.
Ansvarig reporter för Göteborg och Västsverige.
Reportageresa till Hongkong/Shenszen med fokus på tillverkningsindustri och svenska entreprenörer på den kinesiska marknaden.